Układ kierowniczy należy do jednych z najważniejszych podzespołów znajdujących się w samochodzie. Często jednak zdarza się że kierowcy samochodu nie zwracają uwagi na ustawienie kół, cześć z nich nie wie nawet jak ważną czynnością jest prawidłowe ich ustawienie.

Złe ustawienie kół może nieść za sobą katastrofalne skutki i doprowadzić do groźnego wypadku. Najmniej groźnym efektem nieprawidłowego ustawienia zawieszenia jest zwiększone zużycie opon i paliwa.

Geometria zawieszenia to nic innego jak zestaw parametrów definiujących położenie i ruch koła. Pierwszym z nich jest zbieżność. Jeśli spojrzelibyśmy na nasze auto z góry, to przednie i tylne koła tylko pozornie są do siebie równoległe. W rzeczywistości kąt zbieżności między nimi waha się od +3 do -3 stopni. Jeśli jest on dodatni, mówimy o rozbieżności kół, jeśli ujemny – mamy do czynienia ze zbieżnością.

Kolejnym parametrem jest kąt pochylenia kół. Aby go zauważyć, wystarczy popatrzeć na nasze auto od przodu. Przedłużenie kształtu kół będzie tworzyć ramiona bardzo wysokiego trójkąta równoramiennego.

(źródło: http://eksploatacja-auta.wieszjak.pl)

Kiedy warto udać się na badanie geometrii auta:

  • minimum 1 raz w roku, najlepiej po sezonie zimowym
  • przy nieprawidłowym ustawieniu kierownicy
  • zawsze przy kupnie używanego auta
  • przy problemach z prowadzeniem auta
  • po wymianie elementów zawieszenia lub układu kierowniczego
  • po stłuczce lub wypadku
  • przy nierównomiernie zużywających się oponach